Söka gymnasium utanför området

Det går bra att söka till skolor som ligger utanför vårt samverkansområde. Det finns dock några viktiga saker att tänka på, så läs noga igenom informationen här. Prata gärna med din SYV om du har funderingar.

Nationella program utanför samverkansområdet

Om det nationella programmet som du vill läsa inte finns i samverkansområdet, har du rätt att söka till en skola på annan ort. Vet du redan nu att den inriktning du vill välja år 2 inte finns på en skola nära dig får du söka till en annan skola redan inför det första året. Det är dock viktigt att jämföra poängplanen om du väljer att läsa år 1 på hemorten.

Frisök i hela landet

Du har möjlighet att söka ett nationellt program i en annan kommuns gymnasieskola även om samma program erbjuds i din hemkommun eller samverkansområde. Du tas emot i mån av plats, så kallad andrahandsmottagning. I första hand ska alla behöriga sökande tas emot i den kommun eller samverkansområde som anordnar programmet och sökande från andra kommuner som inte erbjuder programmet. Elever som tas emot vid en andrahandsmottagning har inte rätt till inackorderingstillägg.

Riksrekryterande utbildningar

Till riksrekryterande utbildningar får alla söka oavsett var i landet man bor. Skolverket beslutar om vilka utbildningar som ska ha riksintag. Bakgrunden kan vara att man vill bevara gamla hantverksyrken eller stötta nyare yrkesområden och därför vill ge alla en chans att söka till dessa. Det finns också riksrekryterande utbildningar inom idrottsområdet, inom vissa spetsområden exempelvis matematik samt för döva, hörselskadade eller rörelsehindrade.

Mer information om Riksrekryterande utbildningar kan du få av din SYV.

Senast uppdaterad: 11 oktober 2023