Omval/sent val

Ibland kan det vara nödvändigt att göra ett omval efter den 15 februari. Ansökningswebben Dexter är öppen för omval under en period under våren. Kommer du på att du vill göra ett omval när omvalsperioden är slut, behandlar vi det som "sent val". Det betyder att du endast kan bli antagen i mån av plats, även om du har ett högt meritvärde.

Omval

Du kan göra ett omval under perioden 25 april till 15 maj. Kontakta din SYV för att få ansökan upplåst i ansökningswebben Dexter för att kunna göra ditt omval.

Sent val

Ansökan som kommer in efter den 15 maj bedöms som för sent inkommen. Din ansökan hanteras då i mån av plats efter de som sökt under ordinarie ansökningsperiod, vilket innebär att du hamnar sist i kön till ditt nya val. De sena valen hanteras i turordning, inte i meritvärdesordning. Chansen att komma in på sökt program kan då bli mycket liten. Sena val hanteras i reservantagningen fram till 31 augusti.

Du kan göra ett sent val fram till skolstart. För att göra en ansökan om sent val kontaktar du din SYV på grundskolan.

Byte av program/skola

Efter skolstart ska du vända dig till SYV på gymnasiet för att göra en ansökan om byte av program/skola. Ansökan om byte av program/skola hanteras efter att reservantagningen är slut den 31 augusti.

Det är den skola/det programmet du vill byta till som avgör om du kan byta eller inte.

Senast uppdaterad: 11 oktober 2023