Resor och inackordering

Söker du till en gymnasieskola som inte ligger på din hemort? Då kan du ha rätt till resekort eller inackorderingstillägg.

Resor

Om du dagligen reser till och från skolan och avståndet mellan hemmet och skolan är minst sex kilometer är du berättigad till buss- eller tågkort. Kortet gäller för två resor per dag under vardagar. Beslut om buss/tågkort tas av din hemkommun.

Inackorderingstillägg

Inackorderingstillägget är en form av studiehjälp för dig som på grund av lång restid tillfälligt måste inackordera dig under studietiden. Tillägget är ett bidrag till kostnader för boende och hemresor. Hur stort bidraget blir beror på avståndet mellan hemmet och skolan. Inackorderingstillägget söker du via den som ansvarar för gymnasieutbildningarna i din hemkommun.

Om du ska läsa på en fristående skola eller riksinternatiskola och vara inackorderad, så söker du inackorderingstillägg hos CSN.

Mer information om inackorderingstillägg på CSN:s webbplats Länk till annan webbplats.

Lärling

Du som läser en lärlingsutbildning kan söka extra ekonomisk ersättning som ska täcka extra kostnader för måltider och resor. Summan är för närvarande 1000 kr och ges i 9 månader per år.

Mer information om lärlingsersättning på CSN:s webbplats.Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 11 oktober 2023