Idrott

Många elever vill kombinera sina studier med idrott. Det finns flera olika sätt att göra detta på.

Riksidrottsgymnasier - RIG

​RIG-gymnasier är riksrekryterande, vilket innebär att elever från hela landet kan söka dit. Om du blir antagen på ett RIG-gymnasium blir du mottagen i första hand till ditt gymnasieval där.

RIG-ansökan görs till respektive specialidrottsförbund.

Nationellt godkänd idrottsutbildning - NIU

NIU-utbildningarna är inte riksrekryterande. Om du söker en NIU-utblidning på en kommunal skola utanför samverkansområdet blir du mottagen i andra hand. Men det finns en möjlighet för kommuner att skriva särskilda samverkansavtal angående NIU. Om ett sådant avtal finns mellan din hemkommun och skolan blir du mottagen i första hand.

NIU-ansökan görs till respektive specialidrottsförbund.

Lokal idrottsprofil - LIU

Många skolor har lokala idrottsprofiler. Ansökan till en idrottsprofil gör du i Antagningswebben. Observera att en del skolor har egna ansökningsformulär/intresseanmälningar som du också ska skicka in.

Två ansökningar

Du som vill kombinera dina studier med en elitidrottssatsning (RIG och NIU) gör två separata ansökningar:

• en ansökan för uttagning på dina idrottsliga meriter
  • den vanliga ansökan till gymnasiet (du ansöker via ansökningswebben).

För att du ska få en plats inom NIU/RIG krävs att du först blir uttagen till den idrottsliga delen av utbildningen och därefter även blir antagen till en plats på ett gymnasieprogram på skolan.

Senast uppdaterad: 11 oktober 2023