Val utanför området

Om du vill söka till en anpassad gymnasieskola som ligger utanför samverkansområdet rangordnar du dina val i ansökningswebben Dexter.

Gymnasieantagningen vidarebefordrar din ansökan och dina betyg till antagningen i den kommun du sökt till.

Mottagen i första hand

Om det program eller den inriktning du vill söka inte finns inom samverkansområdet blir du mottagen i första hand. Det innebär att du konkurrerar på samma villkor som eleverna i kommunen där skolan ligger. Du kan också ansöka om inackorderingstillägg från din hemkommun.

Mottagen i andra hand (frisök)

Om det program eller den inriktning du vill söka finns inom samverkansområdet kan du söka till annan kommun och bli mottagen i andra hand. Det innebär att du endast kan bli antagen i mån av plats efter att de som bor i kommunen blivit antagna.

Senast uppdaterad: 11 oktober 2023