Stort intresse för yrkesmässa – elever får uppleva 50 olika yrken

Den 17–18 oktober arrangerar Region Kronoberg och Växjö kommun en yrkesmässa för skolelever i länet – Yrkesdagen Kronoberg. De besökande högstadieklasserna kommer att få uppleva minst 50 olika yrken på plats.

Nu i dagarna öppnade anmälan till Yrkesdagen Kronoberg – länets största yrkesmässa för skolklasser. Redan är mer än 2600 elever och 200 lärare anmälda. Totalt förväntas cirka 5000 elever besöka evenemanget som genomförs under två dagar i konserthuset i Växjö. Elevernas besök sker på skoltid, men även vårdnadshavare och allmänhet är välkomna.

Inom kort kommer även hundra yrkeslådor att skickas ut till elever i förskoleklass och årskurs 1–2. Yrkeslådorna innehåller spel och övningar som väcker nyfikenhet kring yrken och som utmanar fördomar om tjejers och killars yrkesval. Yrkeslådan kommer även att finnas tillgänglig för skolor via AV-Medias teknikutlåning.

- Många branscher i länet har utmaningar med rekrytering och behöver ökad kompetens. Både mässan och yrkeslådorna blir viktiga startskott för nya tankar och inspiration kring studie- och yrkesval. På sikt är målet en stärkt kompetensförsörjning i länet och en bättre balans mellan elevernas efterfrågan, utbildning och behovet på arbetsmarknaden. Det är ett prioriterat arbete i vår verksamhet, säger René Jaramillo (M), ordförande i den regionala utvecklingsnämnden, Region Kronoberg.

På yrkesdagen möter eleverna allt från poliser och undersköterskor till elektriker, bagare och fordonstekniker. Fokus är upplevelser, och eleverna får testa på riktiga yrkesmoment och upptäcka vad de själva har talang för. Flera av länets gymnasieskolor närvarar, för att ge eleverna kopplingen mellan yrken och gymnasieprogram.

- Vi står inför stora utmaningar när det gäller framtidens kompetensförsörjning. Vi vill därför att barn och ungdomar ska få chans att utforska många olika yrken innan de gör sitt gymnasieval. Med Yrkeslådorna ger vi dessutom de yngre barnen möjlighet att leka och fantisera om olika yrken som de annars kanske inte skulle upptäckt. Barnen ska inspireras och utmanas att bredda sina tankar och intressen på ett sätt som går utöver könsstereotypa val, säger Julia Berg (S), ordförande i utbildningsnämnden, Växjö kommun.

Yrkesdagen Kronoberg är en del av Yrkesutbildningsveckan som genomförs varje år vecka 42.

Fakta:

• 2022 var det 69,7 % som tog sin gymnasieexamen efter 4 år i gymnasieskolan i Kronoberg. Det placerar Kronoberg bland de tre länen i Sverige som ligger lägst.*
  • Ungdomsbarometerns undersökning (2020 och 2022 på uppdrag av Region Kronoberg) visar att länets elever generellt är osäkra på sina framtida val och vill ha mer kunskap om yrken och arbetsmarknad. Mer kontakt med arbetslivet efterfrågas.
  • Yrkesdagen Kronoberg genomförs den 17-18 oktober i Konserthuset i Växjö och på teatertorget utanför. På webben yrkesdagen.se finns mer information om evenemangets öppettider och innehåll.

*Källa: SCB. Ursprungligen Skolverket, bearbetat av Folkhälsomyndigheten

Exempel på 20 yrken som finns på plats på Yrkesdagen Kronoberg

Se fler yrken på yrkesdagen.se - listan utökas kontinuerligt fram till genomförandet, öppnas i nytt fönster Länk till annan webbplats.

• Ambulanssjukvårdare
  • Anläggningsarbetare
  • Bagare
  • Barnmorska