Verksamhetsmark i Nylanda
I nordvästra Växjö, vid Småland Airport har nu Växjös nya och största verksamhetsområde blivit ännu större.
Området passar många olika verksamheter, det kan vara allt från lager/logistik, kontor, industri till hotell, drivmedelförsäljning och restaurang. Tomtindelningen är flexibla, vilket gör att det finns möjlighet att skapa och forma en fullt ut ändamålsenlig fastighet för just sin verksamhet.
Under flera år har byggnation av gator och ledningar pågått för ett nytt område i Nylanda. Parallellt med gatuutbyggnaden har flera företag redan köpt tomter och börjat bygga sina nya anläggningar. Nu har det nya området öppnats och ett antal verksamheter har flyttat in. Ytterligare företag flyttar in under hösten.
Byggnation av ytterligare en etapp pågår och området är fullt utbyggt våren 2025.
Vill du etablera ditt företag i Nylanda?
I nya verksamhetsområdet finns två markägare: Växjö kommun och Hovs Mark och Maskin.
Karta över markägande i Nylanda , 988 kB.
Kontakta Växjö kommun på telefon 0470-410 00 eller Hovs Mark & Maskin Länk till annan webbplats.för mer information.
En hållbar utveckling
Vi arbetar för ett hållbart samhälle. När vi har planerat och byggt det nya verksamhetsområdet i Nylanda har vi strävat efter att minska de negativa effekterna som utvecklingen kan föra med sig.
Här är några exempel på hur vi jobbat med hållbarhet i Nylanda.
Regnvatten som samlas i ett ledningssystem kallas dagvatten. Det kan bli förorenat om det tar med sig smuts från hårdgjorda ytor i området. Därför har vi byggt sju stora dagvattendammar i Nylanda. Dessa dammar är designade för att både fördröja och rena dagvattnet. Vi har även förberett plats för två extra dammar om det behövs.
För att hantera stora regn, som de som statistiskt inträffar var 100:e år, har vi också anlagt vallar i naturmarken för att ytterligare fördröja dagvattnet.
Området Nylanda har valts på grund av sitt goda lägenära stora vägar och flygplatsen, men det ligger också nära Växjö. De nya gång- och cykelvägarna som kopplar området till staden gör det möjligt för många Växjöbor att cykla till en arbetsplats i Nylanda.
I projektet har vi också byggt en cykelstig till byn Tunatorp. Nu kan du cykla säkert hela vägen från Tunatorp, genom Nylanda och till Växjö centrum. Dessutom har vi anlagt några kilometer gång- och cykelvägar längs Ålabäcken för rekreation.
Alla gator i området har egna gång- och cykelvägar så att de inte blandas med den tunga trafiken.
Den våtmark som redan fanns i området har bevarats och förbättrats under utvecklingen.
Vi har ökat vattenflödet från Ålabäcken, vilket tillför mer vatten till våtmarken. Genom att bygga en vall mellan våtmarken och bäcken och reglera utloppsdiket har vi höjt och stabiliserat vattennivån.
Det här ger bättre förutsättningar för mer biologisk mångfald, En högre vattennivå skapar bland annat mer död ved, vilket gynnar fågelliv, insekter, mossor och lavar.
I Nylanda har vi flyttat över en miljon kubikmeter sprängsten, jord och vegetation för att Växjös näringsliv ska kunna växa. En stor utmaning har varit att hantera dessa massor på ett klimatvänligt sätt. Därför har vi valt att se massorna som en resurs och försökt minska antalet transporter. Så här har vi gjort:
- En aktör har hanterat alla massor.
- Marken har höjts på ett sätt som skapat balans mellan de massor som flyttas in och ut.
- Vi har planerat arbetet så att grävning och fyllning utförts samtidigt.
- Redan när detaljplanen togs fram valde vi en plats inom området där oanvändbara massor skulle läggas.
Vad har hänt på Nylanda?
I Nylanda verksamhetsområde har Postnord byggt en modern terminal, Atea har byggt ett modernt recycling-, logistik- och konfigurationscenter och Micropower har byggt upp en ny produktionslinje.