Någon att prata med om hur det är hemma

Hur har du det hemma? Familjer kan se ut på många olika sätt och ibland kan det vara svårt att hantera sin familjesituation. Därför har vi samlat länkar här för dig som vill prata om och berätta hur du har det hemma.

I första hand rekommenderar vi att du pratar med din skolkurator eller skolsköterska för att få hjälp. De kan ge dig personlig rådgivning och vara ett stöd. Studerar du på universitet kan du vända dig till studenthälsan.

Öppenvård unga

Ibland kan en situation kännas svår att klara själv. Behöver du som ungdom någon att prata med är du välkommen att kontakta oss på Öppenvård unga. Det kan handla om saker hemma, bråk i familjen, hur du mår, kompisar eller skolan. Vi på Öppenvård unga finns till för att lyssna, stötta och göra vårt bästa för att försöka hjälpa dig. Till oss kan du komma själv eller tillsammans med din familj.

BRIS, Barnens rätt i samhället

Till BRIS Länk till annan webbplats. du ringa, maila eller chatta. Du kan prata med BRIS om vad som helst. Ingen fråga är för stor eller för liten. För dig upp till 18 år.

Familjefrid Kronoberg

Familjefrid Kronoberg jobbar med barn och unga som blivit utsatta för eller bevittnat våld.

Glimten

Glimten jobbar med barn och unga vars föräldrar missbrukar eller har missbrukat alkohol eller andra droger. Som ung är du helt helt anonyma när du vänder dig till Glimten.

Senast uppdaterad: 7 december 2023