Lärvux - komvux som anpassad utbildning

Att studera som vuxen är roligt och stimulerande. Lärvux Växjö ger dig möjlighet att utvecklas och få nya kunskaper tillsammans med lärare och studiekamrater.

Öppet hus

Den 2 maj 2024, klockan 14.30-17.30, är det öppet hus på Lärvux.

Du får se hur lokalerna ser ut och träffa oss som jobbar här.
Du får information om vad du kan studera på Lärvux.

Välkommen att hälsa på hos oss på Norrgatan 11 i Växjö.

Lärvux Växjö finns i moderna och anpassade lokaler mitt i centrala Växjö. Lokalerna ligger i markplan och det är möjligt att lämnas och hämtas med färdtjänst vid entrén.

Lärvux vänder sig till dig som:

• är över 20 år (du kan börja från och med 1 juli det år du fyller 20 år).
  • har en intellektuell funktionsnedsättning, på grund av en utvecklingsstörning eller en förvärvad hjärnskada.
  • är bosatt i Sverige.
  • saknar de kunskaper som utbildningen syftar till att ge.
  • har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Du kan även vara behörig att delta i komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå om du är yngre än 20 år. I så fall måste du ha särskilda skäl som grundar sig i dina personliga förhållanden. Villkoren ovan måste också vara uppfyllda.

Om Lärvux

Utbildningen anpassas utifrån just dina behov och förutsättningar. Studierna kan kombineras med annan sysselsättning eller arbete.

Du läser i små grupper och du studerar i din egen takt. Varje kurs ges i ett begränsat antal timmar per vecka och antalet kurstimmar är anpassat efter dina individuella behov.

Du planerar dina studier med din lärare och en studie- och yrkesvägledare. Varje elev har en individuell studieplan. Du bestämmer själv vilka mål du ska nå genom dina studier.

Efter avslutad kurs får du intyg eller betyg.

Vad kan du studera på Lärvux?

På Lärvux kan du läsa kurser på både grundläggande och gymnasial nivå.

Kurser på grundläggande nivå motsvarar kurser som läses i grundsärskola och träningsskola.

Gymnasiala kurser motsvarar kurser som läses i gymnasiesärskola. Du kan läsa teoretiska kurser eller en yrkeskurs.

Kombinera studier på Lärvux med studier inom komvux på grundläggande och gymnasial nivå

För dig som har lindrig intellektuell funktionsnedsättning eller en förvärvad hjärnskada finns det utöver kurserna inom Lärvux en möjlighet att läsa kurser inom komvux på grundläggande eller gymnasial nivå, kanske kombinerat med kurser inom Lärvux.

För att få veta mer om vilka kurser som erbjuds på komvux på grundläggande och gymnasial nivå kan du besöka komvux ansökningssida Länk till annan webbplats..

Studie- och yrkesvägledning

Har du funderingar kring dina studier är du välkommen att kontakta våra studie- och yrkesvägledare som kan svara på frågor om behörighet, studier eller utbildningar samt ha vägledande samtal kring möjliga studie- och yrkesval. Studie- och yrkesvägledningen når du via e-post studievagledningkomvux@vaxjo.se eller via telefon 0470-410 00.

En kostnadsfri utbildning

Alla kurser och utbildningar inom den kommunala vuxenutbildningen är kostnadsfria. Ibland får du betala för böcker.

Kurskatalog

I vår kurskatalog , 1 MB. kan du läsa mer om vilka kurser som erbjuds. Saknar du någon kurs i vår katalog är du välkommen att kontakta oss för att göra en intresseanmälan.

På Skolverkets webbplats finns mer information om om vilka kurser som ryms inom skolformen komvux som särskild utbildning. Länk till annan webbplats.

Ansökan

Du söker kurser hos oss på Lärvux Växjö genom att skicka in ansökningsblanketten. , 124 kB.

Frågor

Kontakta oss om du vill att vi ska skicka hem en katalog eller ansökningsblankett till dig. Vill du veta mer om studier på Lärvux Växjö är du välkommen att höra av dig till oss. Du når oss på lärvux via e-post aovlarvux@vaxjo.se eller via telefon 0470-410 00.

Senast uppdaterad: 18 mars 2024