Grattis Allan Ismail, NA22D!

Hanna Magnusson en av skolans svensklärare anmälde skolan till Lingolympiaden, en lingvistiktävling där alla gymnasielever i Sverige kan delta. Kvalificeringen hölls den första februari och Allan placerade sig bland de sexton bästa i Sverige vilket ledde till finalen i Stockholm.

Två veckor innan tävlingen i Stockholm hölls ett träningsläger under tre dagar i Göteborg. Deltagarna fick möjlighet att på Chalmers och Göteborgs universitet lyssna på diverse föreläsningar om lingvistik men även lära sig om nischade språk.
I Sverigefinalen fick deltagarna en rad olika problem att lösa, allt från att avläsa sanskrit och tibetanska till språk som Gwandara vilket är ett språk som talas i norra Nigeria.
Allan kvalificerade sig till den internationella finalen och kommer nu representera Sverige den 21-30 juli i skidorten Bansko i Bulgarien.

Lycka till i finalen Allan!

Senast uppdaterad: 16 maj 2023