Dubbla vinster för Katedralskolan i Skol-SM

Den 25/9 var Sanna Svärd Paulsson, SA20D, och Wilma Svensson, EK21B, och sköt Skol-SM i korthåll. Det arrangerades i Ålem och det gick riktigt bra för tjejerna. Wilma vann både grundomgången och finalen och Sanna kom på en sjunde plats. Tillsammans vann de även lagtävlingen.

Både Sanna och Wilma skjuter för Ingelstad Skytteklubb men i Skol-SM representerar man sin skola och inte sin förening. Det innebär att Katedralskolan har Skol-SM-segrare både individuellt och i lag. När man skjuter korthåll använder man ett gevär av kaliber .22 och skjuter på ett avstånd på 50 meter. För det mesta skjuter man utomhus, som i Skol-SM, och då är det även bl a väder och vind man ska ta hänsyn till. Här tävlar killar och tjejer mot varandra vilket gör den till en jämställd idrott.

Sportskyttet i Sverige har ca 100 000 medlemmar i drygt 100 olika föreningar. Det är en utbredd idrott världen över med 150 länder organiserade i International Shooting Sport Federation, ISSF. Det har även varit med i det olympiska programmet sedan Aten 1896.

Senast uppdaterad: 16 februari 2022