Matlådor till gymnasieelever återinförs

I samband med att distansundervisning för gymnasiet förlängts till 24 januari har Växjö kommun fattat beslut om att återigen erbjuda eleverna matlådor för avhämtning.

Erbjudandet omfattar samtliga elever på Växjö kommuns tre kommunala gymnasieskolor och börjar gälla i samband med vårterminens start måndag 11 januari. Precis som i våras kommer beställningen av matlådorna ske via kommunens e-tjänst och kan sedan hämtas vid varumottagningen på Katedralskolan, Kungsmadskolan, Teknikum, Sörgården i Rottne, Solgården i Gemla, Lammengatan i Lammhult, Sjöliden i Braås samt Ingestadskolan.

Det kommer vara möjligt att hämta ut fem matlådorna för hela veckan vid i ett tillfälle, vilket också stark rekommenderas för att undvika trängsel och onödiga transporter.

- Jag är väldigt glad över att vi kan genomföra detta. Distansundervisning kan vara påfrestande på flera olika sätt och att då kunna erbjuda lagad mat till de elever som är i behov av det känns väldigt bra, säger Eva Johansson (C), 1:a vice ordförande i kommunstyrelsen.

Växjö kommun vill poängtera att avhämtning av matlådor inte på något sätt undantar att de nationella råden ska följas.

Så här gör du för att beställa och hämta ut matlådor

• Logga in på vår e-tjänst med hjälp av e-legitimation Länk till annan webbplats..
  • Du eller dina föräldrar kan logga in och göra beställningen.
  • Du kan max hämta ut fem portioner per vecka och du kan som mest hämta ut fem portioner åt gången.
  • Om du har behov av specialkost anges detta i e-tjänsten. Specialkost erbjuds till de elever som sedan tidigare har beviljats detta.
  • Du måste beställa matlådor i e-tjänsten senast kl. 12 dagen innan du ska hämta maten (om du vill hämta på måndag gäller senast kl.12.00 på fredagen)
  • Maten hämtas sedan vid kökets varuintag på respektive avhämtningsplats. Det ligger bakom eller i anslutning till köket. Se avhämtningsställen nedan.
  • Både du eller dina föräldrar kan hämta ut maten måndag till fredag mellan kl. 10.30-15.00.

Om du eller dina föräldrar inte har tillgång till e-legitimation kan ni göra en beställning av maten via telefon till er skola. Kontakta då:

Katedralskolan 0470-417 38
Kungsmadskolan 0470-417 90
Teknikum 0470-419 00

Avhämtningsplatser

• Katedralskolan, Växjö
  • Kungsmadsskolan, Växjö
  • Teknikum, Växjö
  • Sjöliden, Särskilda boende - Braås
  • Solgården, Särskilda boende - Gemla
  • Ingelstadskola - Ingelstad
  • Lammengatan, Särskilda boende - Lammhult
  • Sörgården, Särskilda boende - Rottne

Om du är folkbokförd i Växjö kommun men går på gymnasiet i annan kommun och önskar matlåda. Kontakta måltidsorganisationen via e-post: KLFMaltidsorganisationen@vaxjo.se

Om maten som erbjuds

Maten som erbjuds för avhämtning är kalla eller frysta matlådor och företrädesvis vegetariska. Det finns olika maträtter att välja på när du hämtar dina matlådor. Tyvärr kan vi inte garantera att det är olika maträtter varje vecka eller att alla elever får samma maträtter men vi gör vårt bästa för att skapa variation i utbudet.

Viktig information för dig som ska hämta mat

• Du får inte komma och hämta din mat om du är sjuk eller känner några symtom.
  • Om det är flera personer där när du hämtar din mat – se till att hålla avstånd till personal och de andra på plats för att undvika smittspridning.
  • Vid avhämtning får du välja vilka maträtter du önskar av de som för tillfället erbjuds på avhämtningsköket
  • Om du hämtar flera matlådor samtidigt, kommer vi inte förse lådorna med någon påse utan ta med något själv att bära lådorna i.
Senast uppdaterad: 16 februari 2022